piątek, 16 marca 2012

falafel z sosem tahini


Falafel według źródła to smażone kulki lub kotleciki z przyprawionej ciecierzycy, bądź bobu z sezamem. Jest to bardzo popularna wegetariańska potrawa w krajach arabskich. Falafel jest bazą dania głównego, przekąską, dodatkiem do kanapki. Kotleciki falafelowe zajadamy z ogórkiem, pomidorem, sałatą, kiszonkami. Dodatkiem doskonałym do falafela jest sos tahini, przygotowany z pasty sezamowej i jogurtu z przyprawami. Na Biskim Wschodzie falafel jest jednym z najpopularniejszych dań. Przepis na pyszne kuleczki z ciecierzycy pełne aromatycznych przypraw pochodzi z przepisu Marka Bittman, dodaję do akcji Warzywa Strączkowe.

400 g ciecierzycy
2 ząbki czosnku
1 cebula
1 łyżeczka mielonej kolendry
1 łyżka mielonego kuminu
1 łyżeczka pieprzu cayenne 
1 szklanka natki pietruszki  
1 łyżeczka soli
1/2 łyżeczki czarnego pieprzu
1 łyżka soku z cytryny
olej do smażenia

Wsypać ciecierzycę do dużej miski i zalać wodą, woda powinna pokrywać ciecierzycę na 10 centymetrów, gdyż ziarna potroją objętość. Moczyć przez 24 godziny w miarę potrzeby dodając wody, tak by ciecierzyca była cały czas przykryta. Odcedzić dokładnie ciecierzycę, zachować wodę z moczenia i przełożyć do miksera. Dodać pozostałe składniki oprócz oleju. Zmielić grubo, w razie potrzeby dodać 2 łyżki wody z moczenia. Zmiksować aż składniki się połączą, doprawić solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny. Wlać olej do rondla i podgrzać, nabierać łyżką masę i formować kulki. Smażyć partiami, z obu stron, wyjmować kiedy ładnie się zrumienią. Podawać gorące lub w temperaturze pokojowej.



18 komentarzy:

  1. Ja sie nadal do ciecierzycy nie moge przekonać...może z takim sosem by mi bardziej smakowało...:)
    Miłego dzionka! U mnie piekne słońce!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Angie, może kiedyś jeszcze spróbujesz, warto :)

      Usuń
  2. To się nazywa "wypasiony" posiłek;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malwinna, się nazywa, hihihi

      Usuń
  3. arabskie klimaty... dawno ich nie było w mojej kuchni:) ale zrobiłaś mi smaka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, o tak po arabsku, bardzo smacznie :)

      Usuń
  4. ale obiad , fiu fiu i mniam mniam

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakie muszą być pyszne te kotleciki! To aż widać:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, dziękuję Ci bardzo, miło mi.

      Usuń
  6. Na obiad do Ciebie już nie zdążę, ale na kolację wpadnę na pewno!
    Mam nadzieję, że coś dla mnie zostanie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie probowalam Tahini - czas to zmienic! Twoje zdjecia sa zachecajace. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alizea, o tak koniecznie. Pozdrawiam

      Usuń
  8. Uwielbiam falafel, ale jeszcze nie robiłam w domu. Muszę koniecznie to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, a to takie proste :)

      Usuń
  9. Anonimowy3/18/2012

    mam pytanie, ciecierzycy nie trzeba gotować przed miksowaniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy, wystarczy ją namoczyć około 24 godziny przez przygotowaniem :) Pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect