codzienność

czwartek, 25 sierpnia 2011

sernik krakowski


Sernik krakowski, to przepis Pierre Hermé z książki "Desery, od najprostszych po wykwintne". Pierre Herme, to światowej sławy cukiernik uznany za wielkiego mistrza, który wynosi francuskie cukiernictwo na sam szczyt sztuki kulinarnej. Jego ciasta budzą zachwyt znawców w Paryżu, Tokio i Nowym Jorku.

1 laska wanilii
125 g cukru pudru
250 g mąki pszennej
125 g masła
1 jajko

Strąk wanilii przekroić wzdłuż na pół i nożykiem zeskrobać nasionka. W misce wymieszać nasionka wanilii i cukier. Mąkę przesiać na stolnicę. Masło pokroić na małe kawałki, dodać do mąki i rozcierać palcami, aż uformują się grudki. Pośrodku uformować wgłębienie. Wbić do niego jajko i posypać cukrem z wanilią. Mieszać tylko do czasu, aż składniki się połączą. Nie wyrabiać zbyt długo. Ciasto wygniatać wewnętrzna stroną dłoni, lekko je przesuwając, aż będzie gładkie. Uformować kulę, lekko spłaszczyć dłonią i zawinąć w folię spożywczą. Wstawić do lodówki na co najmniej godzinę.Nagrzać piekarnik do 180° C. Prostokątna foremkę cienko posmarować masłem. Z ciasta odkroić 1/4, resztę cienko rozwałkować na prostokątny placek i wyłożyć nim dno i boki formy, ponakłuwać widelcem. Wstawić do piekarnika i piec przez 15 minut.

1000 g twarogu
8 jajek
100 g masła
250 g cukru
3 łyżki cukru waniliowego
3 łyżki mąki ziemniaczanej
100 g rodzynek
1 żółtko

Twaróg zmielić i odstawić. Masło włożyć do dużej miski, dodać 200 g cukru i cukier waniliowy, utrzeć na krem. Ucierając dodawać po jednym żółtku, a następnie po około 200 g twarogu. Ucierać, aż składniki się połączą i masa będzie puszysta. Białka ubić na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodać pozostały cukier. Połowę piany dodać do masy serowej i wymieszać. Dodać rodzynki, mąkę ziemniaczaną i pozostała pianę. Delikatnie wymieszać. Ciasto wyjąć z piekarnika. Rozłożyć na nim masę serową i wyrównać powierzchnię. Pozostałe ciasto rozwałkować na grubość 4 minimetrów i radełkiem pokroić paski szerokości jednego centymetra. Z pasków ciasta ułożyć na serze kratkę i posmarować roztrzepanym żółtkiem. Sernik wstawić do piekarnika i piec 50 minut. Po ostudzeniu polukrować.

30 komentarzy:

  1. Ach, "Desery" już na mnie czekają w domu. W poniedziałek jadę do Polski, i jak się do nich dorwę, to długo nikt mnie nie odciągnie... Już się nie mogę doczekać!
    A sernik wygląda bosko!

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy8/25/2011

    Pięknie wygląda! (też mam go na liście do zrobienia)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham wszystkie serniki, ten wygląda doskonale :D

    OdpowiedzUsuń
  4. taż mam na niego ochotę i ostatnio patrzyłam na ten przepis w książce...co powiesz o samym serniku?

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda cudownie!
    Jestem miłośniczką serników i chętnie bym spróbowała.

    OdpowiedzUsuń
  6. To bliski mi sernik, bo jestem z Krakowa. Sentymentalne ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda przepysznie:))) ale ty się ostatnio rozkręciłaś z tymi wypiekami:))) same smakołyki:)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Gin, to fajną będziesz miała niespodziankę, czekam w takim razie na efekty. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Basiu, skoro na liście to polecam bardzo. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Chantel, to bardzo tradycyjny sernik, powiem szczerze, że największy wpływ na smak ma ser. Jeśli jest smaczny to sernik wychodzi rewelacyjny, warto poszukać smacznego. Ciasto kruche to jedno z lepszych jakie jadłam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Amber miło, że Ci się podoba. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Kuchareczka, sernik z magicznego miasta, uwielbiam Kraków! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Gosiu, może w końcu nauczę się piec, bo na razie to eksperymenty hihihi mało udane :) Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  14. Deserowo, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dawno nie jadłam sernika, a to przecież moje ulubione ciasto, koniecznie poproszę kawałek (jeśli jeszcze został)!

    OdpowiedzUsuń
  16. Mój ulubiony serniczek.. Uwielbiam potrawy z dodatkiem sera białego :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Burczymiwbrzuchu, prześlę kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękny;)mocno serowy puszysty.Robię podobny,ale niedługo mam zamiar zrobić w okrągłęj formie i chyba użyję jakiegoś dobrego sera z wiaderka,pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Grażynko, podziwiałam Twoje wypieki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Monisia, ten w okrągłej formie pięknie by się prezentował, muszę spróbować. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Do sernika dlugo mnie nie musisz na namawiac ;D Taki jak Twoj to moge cala blaszke wciagnac na raz ;)
    Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  22. Sara, dziękuję Ci bardzo za miłe słowa :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Anonimowy8/26/2011

    ależ on wygląda! Sernik krakowski to smaczne ciasto. ; >

    OdpowiedzUsuń
  24. Shaday, smaczny już z samej nazwy :)

    OdpowiedzUsuń
  25. och.... sernik :) PYCHOTA :D:D

    OdpowiedzUsuń
  26. Domowe wypieki, witam u mnie i dziękuję! Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam,jeszcze nigdy nie piekłam sernika krakowskiego,a tak kusząco wygląda.
    Mam pytanie.Jakich wymiarów ma być ta blaszka.I jeżeli nie jest to tajemnicą,jakiego twarogu Pani używa.Pozdrawiam.Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halina, blaszka użyta do tego wypieku to standardowa blacha 25X30 cm. Używam najczęściej twarogu śmietankowego z Czarnkowa :) Pozdrawiam i życzę smacznego!

      Usuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect