codzienność

środa, 8 maja 2013

chleb pszenny razowy bez zagniatania

 
Bardzo łatwy chleb na zakwasie dla początkujących piekarzy. Ten chleb na zakwasie mogłam upiec dzięki kochanej Ali, która była tak dobra i przesłała mi potrzebny zakwas pocztą, jeszcze raz bardzo dziękuję. Chleba nie potrzeba zagniatać czy składać, kształt uzyskuje dzięki prostokątnej foremce. Jest przepyszny, napakowany ulubionymi ziarnami, lekko wilgotny. Przepis na chleb pszenny razowy bez zagniatania pochodzi od Polki. Do wypieku chleba można użyć mieszanki ziaren przygotowanej z kaszy gryczanej niepalonej, sezamu, siemienia lnianego, słonecznik czy też dyni lub innych ulubionych.  


100 g letniej wody
100 g mąki pszennej razowej
1 1/2 łyżki zakwasu

Zakwas połączyć z wodą w wysokiej misce, dodać mąkę i wymieszać. Przykryć folią spożywczą i zostawić na 8 godzin w temperaturze pokojowej. Zaczyn będzie gotowy, gdy podniesie się i lekko opadnie.  



cały zaczyn
400 g ciepłej wody
50 g płatków owsianych
300 g mąki pszennej razowej
100 g mąki pszennej
50 g mąki żytniej razowej
1 łyżka oleju
10 g soli
6 łyżek mieszanych ziaren
1/4 łyżeczki drożdży instant 

Zaczyn połączyć z wodą, dodać sól, drożdże, olej, płatki owsiane, mąki i 5 łyżek mieszanych ziaren. Ciasto dokładnie wyrobić łyżką lub mikserem na niskich obrotach przez kilka minut. Ciasto ma być luźne i lepkie, ale nie lejące. Przy mieszaniu powinno odrywać się od ścianek miski. Wymieszane ciasto przełożyć do natłuszczonej i wysypanej otrębami prostokątnej formy, spryskać jego wierzch wodą, wyrównać łyżką i posypać pozostałymi ziarnami, lekko je wciskając w ciasto. Formę z ciastem włożyć do torebki foliowej, luźno zawiązać i odstawić do wyrośnięcia. Czas rośnięcia zależy od temperatury powietrza. Gdy ciasto chlebowe podwoi swoją objętość jest gotowe do pieczenia. Przed włożeniem do piekarnika spryskać wodą jego powierzchnię i wstawić do nagrzanego do 180
º C piekarnika. Chleb piec przez około 45 minut, ostrożnie wyjąć z foremki i dopiekać na blaszce. Chleb kroić gdy całkowicie ostygnie.




24 komentarze:

  1. Zakwas pocztą? Tego jeszcze nie było;)

    OdpowiedzUsuń
  2. cóż mogę napisać, cudowny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczny chlebek!
    Na zakwasie pieczywo jest najlepsze.
    Smacznego dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amber, najlepsze to fakt, ale długo trwało nim się z zakwasem polubiłam. Pozdrawiam

      Usuń
  4. :)))
    Kurcze, zaszalałaś - ja się boję za bardzo mąki zmieniać, a Ty całkiem inny przepis. Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alucha, my takie wieloziarniste i z różnych mąk lubimy najbardziej, a dzięki Tobie pachnie nimi w moim domeczku. Ściskam!

      Usuń
  5. A jam babka tego zakwasu skoro Ala matka:-)) Pysznie wyszedł:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, ten zakwas jest fantastyczny, prawdziwa torpeda. Dziękuję i Tobie w takim razie! Pozdrawiam

      Usuń
    2. No! Wszystko od Marzeny się zaczęło :))
      Torpeda torpeda - rośnie jak głupi w słoiczku ;)

      Usuń
    3. Ja już go przedłużam od ponad roku, więc nic dziwnego, że taka torpeda - dobrze dokarmiony:-) Pozdrawiam dziewczyny:-) Bardzo się cieszę, że tak służy:-)

      Usuń
  6. wielka szkoda, ze nie mam zakwasu, bo bym od razu zrobila - wyglada cudnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sara, chętnie się podzielę, mój też przybył pocztą :) Pozdrawiam

      Usuń
    2. Kamilko, no ja bardzo bardzo, chętnie! :) dałoby radę wysłać mi odrobinę pocztą? Pozdrawiam :)

      Usuń
    3. Sara, pewnie, że tak podaj mi proszę adres na maila :) Pozdrawiam

      Usuń
  7. Ale super! Wysłałam już wiadomość ;*

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś magicznego jest w tym przekazywaniu zakwasu:)
    Mój pojechał ostatnio do Poznania;)
    Piękny chleb!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam chleby pełne ziaren:)

    OdpowiedzUsuń
  10. haha! a ja też mam zakwas od Ali:)))) więc nie długo też będę eksperymentować z chlebami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie się zajadamy tym chlebkiem, dzięki za przepis:)

      Usuń
  11. Idealne wnętrze! Wspaniały chlebek:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect