codzienność

piątek, 24 maja 2013

chleb pszenno - żytni z garnka rzymskiego


Przepyszny chleb
z chrupiącą skórką i wilgotnym miąższem upieczony w garnku rzymskim. Garnek rzymski przed włożeniem ciasta, należy wysmarować oliwą i wysypać otrębami. W ostatnich 30 minutach wyrastania należy wstawić garnek z ciastem do miski z wodą, by ta weszła w pory garnka. To sprawi, że wstawiając garnek do nagrzanego pieca, wytworzy się para wodna, dzięki której chleb zyska chrupiącą skórkę. Przepis na smaczny chleb pszenno - żytni z garnka rzymskiego pochodzi stąd.


100 g zakwasu żytniego
250 g wody
250 g mąki żytniej 

Zakwas połączyć z wodą w wysokiej misce, dodać mąkę i wymieszać. Przykryć folią spożywczą i zostawić na 12 godzin w temperaturze pokojowej.


cały zaczyn
700 g mąki pszennej chlebowej
60 ml oliwy
450 g wody
1 1/2 łyżeczki soli


Składniki wymieszać i wyrobić gładkie ciasto, można zrobić to mikserem z końcówką hak przez około 10 minut, ciasto będzie rzadkie. Wyrobione ciasto przełożyć do glinianego garnka wysmarowanego oliwą i wysypanego otrębami, przykryć folią i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce, aż chleb będzie równy z brzegiem garnka. Gdy chleb będzie zbliżał się do brzegu garnka, wstawić garnek do miski z wodą, do 2/3 wysokości garnka na 30 minut. W tym czasie nagrzać piekarnik do 230° C, wyrośnięty chleb wstawić do piekarnika i piec 50 minut, gdyby rumienił się za bardzo przykryć folią aluminiową. Po tym czasie przewrócić chleb do góry nogami i dopiekać dół przez około 15 minut. Chleb przed pokrojeniem dobrze ostudzić.

13 komentarzy:

  1. Idealny:-) Kamilo widzę, że bardzo przypadły Ci do gusty chlebki na zakwasie. Też mnie kusi, żeby pokombinować z innymi, choć dzisiaj nastawiam swój bez kombinacji:-) Pozdrawiam cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny cudny chlebek! :) wyglada wspaniale.

    Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  3. ojoj jaki cudowny:) moim zdaniem- idealny!

    OdpowiedzUsuń
  4. Niezwykle apetyczny środek:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz Ci los, a mi się zakwas zepsuł... muszę co łaska wydębić znów od mamy i popełnić jeden z Twoich bajecznych chlebów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. mam wyrzuty, że jakoś nie zabrałam się jeszcze za chlebek... piękny jest Twój!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda na wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
  8. a jak wyrósł , skubany jeden :D

    OdpowiedzUsuń
  9. ale pęknięcie! wspaniały jest
    ja właśnie myślę nad inwestycją w garnek rzymski, bo bochenki z niego bardzo kuszą

    OdpowiedzUsuń
  10. wygląda przeaptycznie:))))) zjadam go oczyma:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba będę czesciej wykorzystywać różne naczynia do wypieaknia chleba, bo podobają mi się regularne kształty, jakie zyskują bochenki. Na razie wypróbowałam tylko okrągły żeliwny garnek do chleba bez zagniatania.

    OdpowiedzUsuń
  12. fajna "japa" mu się zrobiła. Nie wiedziałam, że tak się robi chrupiącą skórkę, dzięki Ci, Kamila
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  13. Wyrósł imponująco!
    Skórka pysznie chrupiąca.
    Ja piekę chleby w żeliwnym lub na kamieniu.
    Rzymski garnek leży odłogiem,bo obiecuję sobie,że już tym razem, a potem nie chce mi się go namoczyć...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect