codzienność

sobota, 28 grudnia 2013

piernikowa krajanka z marcepanem i powidłami


Doskonałe połączenie piernika z bakaliami, przełożonego marcepanem oraz domowymi powidłami śliwkowymi. Rozpływające się w ustach piernikowe kwadraciki należy upiec kilka tygodni przed świętami, aby nabrały właściwego aromatu i smaku. Piernikowa krajanka z marcepanem i powidłami upieczona na podstawie zmodyfikowanego przepisu Bajaderki.


400 g masy marcepanowej
2 żółtka
1/3 szklanki mąki pszennej
1 łyżka mleka
1 łyżka soku pomarańczowego
1 łyżka soku cytrynowego
1 łyżeczka ekstraktu migdałowego 


 Podane składniki utrzeć razem do otrzymania gładkiej masy.


5 szklanek mąki pszennej
1 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli

3/4 szklanki miodu 
200 g masła
2 jajka
1/2 szklanki orzechów
1/2 szklanki rodzynek
3/4 szklanki skórki pomarańczowej 
3 łyżki przyprawy do piernika
 200 g powideł śliwkowych 
 
Mąkę przesiać z proszkiem, sodą i solą, dodać posiekane orzechy i skórkę. Miód i masło rozgrzać mocno w dużym garnku, dodać przyprawę i wymieszać. Dodawać stopniowo mąkę, ciągle mieszając, aż ciasto zacznie odchodzić od ścianek garnka. Zdjąć z palnika, lekko przestudzić, dodać jajko i wymieszać. Przełożyć ciasto na stolnicę, wyrobić lekko, podsypując mąką w razie konieczności. Jeszcze ciepłe podzielić na trzy części, każdą rozwałkować na prostokąt wielkości 33 x 22 centymetry. Na spód blachy wyłożonej papierem do pieczenia wyłożyć jedną część ciasta piernikowego, na nim rozprowadzić masę marcepanową, zostawiając po centymetrze od każdego boku. Na marcepanie położyć ciasto piernikowe, rozsmarować powidła, a na górę położyć trzecią część rozwałkowanego ciasta piernikowego. Ciasto piec około 30 minut w temperaturze 180º C. Ciasto wyjąć z piekarnika.  

1 szklanka cukru pudru
3 łyżki koniaku

Utrzeć cukier z koniakiem na jednolita masę i polukrować lekko ciepłe ciasto. Ciasto zostawić odkryte na całą noc. Rano pokroić na kwadraciki i przechowywać w szczelnej puszce w warstwach przełożonych papierem do pieczenia.

16 komentarzy:

  1. skradła moje serducho!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ola, bardzo mnie to cieszy :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. O tak tak ta krajanka jest na forum cin cin wręcz kultowa ,a Bajaderke czyli Anię i jej przepisy oraz piękne zdjęcia uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamilka , przeleciałam twoje przepisy na pierniki , pierniczki itp i wiesz co?Jesteś lepsza niż ja np 3 wersje staropolskiego co rok bardziej wypasiony , no jesteś niesamowita

      Usuń
    2. Aluś, z Królową Piernika konkurować nie będę :))) Fakt mam 3 wersje ale z tego samego przepisu, choć przyznam Ci się szczerze że najbardziej to mi smakuje z samymi powidłami, bo ja bardziej owocowa jestem :)

      Usuń
    3. Bajaderka ma doskonałe przepisy! Ja tego robiłam bez cukru i zwiększyłam porcję ciasto do 1.5 i dlatego mam 3 warstwy i więcej marcepanu dałam, dzięki temu lepiej się kroi, i nie jest aż taki słodki, choć ogólnie to bardzo słodki jest. Mój M. go uwielbia :)

      Usuń
  3. Robiłam to ciasto na wigilię do pracy i zrobiło furrorę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Masa wylewająca się z ciasta mega kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kochamy takie ciacha :* ;*
    Pozdrawiamy cieplutko!!!
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
  6. kocham wszystko co z marcepanem ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam tę krajankę, jest taka pyszna. Pięknie wygląda u Ciebie.
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Widziałam gdzieś już coś podobnego, ogromnie mi się ten pomysł podoba. Muszę w końcu upiec :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pienika tylko jednego robię po staropolski. Chociaż popatrzę na inne:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, staropolski i ta krajanka obowiązkowa, reszta różnie :)

      Usuń
  10. Krajanka obowiązkowa na Świeta. Twoja wyjątkowo apetyczna. To pewnie przez grubsza warstwę marcepanu. Ciekawy pomysł z trzema warstwami piernika.

    OdpowiedzUsuń
  11. Robiłam ją już kiedyś. Bardzo nam smakowała :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect