codzienność

niedziela, 9 grudnia 2012

Stollen


Stollen według źródła to tradycyjne niemieckie ciasto, zwykle spożywane w czasie świąt Bożego Narodzenia. Historia tego słynnego bożonarodzeniowego wypieku sięga średniowiecza, długi czas był to postny wypiek kościelny, ponieważ w średniowieczu nie pozwalano w okresie Bożego Narodzenia na spożywanie masła i mleka. Zostało to zmienione dopiero w XV wieku. Zgodnie z legendą forma tego ciasta ma przypominać Dzieciątko Jezus, owinięte w chusty. Co roku w Dreźnie w sobotę przed drugą niedzielą Adwentu organizowany jest Stollenfest. Stollen to strucla drożdżowa zawierające suszone i kandyzowane owoce i bakalie, często z wałkiem marcepanu, które po upieczeniu pokrywa się masłem i cukrem pudrem. 


Ja przygotowałam Stollen z przepisu podpatrzonego u Ewelajny. To ciasto prosto z Drezna po upieczeniu należy zawinąć w papier i schować na 5 tygodni w chłodne miejsce, by dojrzało. Zaraz po upieczeniu ciasto już jest przepyszne i bardzo aromatyczne.

200 g rodzynek
100 g koryntek
50 g migdałów
166 ml rumu 


Dzień wcześniej zalać bakalie rumem, a pozostałe składniki umieść w ciepłym miejscu.




50 g margaryny
125 g masła
40 g smalcu
500 g mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
15 g cukru waniliowego
83 g cukru
44 g drożdży
1 łyżeczka suchych drożdży
1/3 szklanki mleka
skórka z 1/2 pomarańczy
1/4 łyżeczki soli
50 g kandyzowanej skórki cytrynowej
50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
50 g mielonych migdałów

Masło, smalec i margarynę rozpuść. Rozpuść drożdże w ciepłym mleku, mąkę przesiać do miski i zrobić w niej dołek, wlej drożdże z mlekiem, wymieszać i dodać cukry, proszek do pieczenia, sól, mielone migdały i rozpuszczony tłuszcz. Połączyć wszystko i dodać otartą skórkę z pomarańczy, odsączone bakalie, kandyzowane skórki. Ciasto wyrabiać energicznie przez 15 minut, po tym czasie ciasto włożyć do miski, przykryć folią i odstawić w ciepłe miejsce na 3 godziny. Po tym czasie uderzyć mocno w ciasto, aby je odgazować i znów ugniatać przez około 5 minut. W tym czasie rozgrzać piekarnik do 200° C. Następnie ciasto rozwałkować na prostokąt 30 x 23 centymetrów, w środku wzdłuż dłuższego boku należy umieścić marcepanowy wałek. Zawinąć ciasto i złączeniem w górę umieścić je w stollenowej foremce. Można też złożyć struclę na pół, w ten sposób, by górna część nie pokryła do końca dolnej części i dobrze docisnąć złączenia. Ciasto wstawić do piekarnika i od razu zmniejszyć temperaturę pieczenia do 175° C, piec przez około z 45 minut. W przypadku pieczenia w foremce, należy wyjąć i dopiekać jeszcze około 20 minut.


125 g masła
cukier puder 

Masło stopić i bezpośrednio po upieczeniu posmarować ciasto połową masła i za chwilę obsypać obficie cukrem pudrem, pozostawić do ostygnięcia. Następnie znów polać ciasto roztopionym masłem i jak wsiąknie, posypać cukrem pudrem. Po ostygnięciu ciasto zawinąć w papier i odstawić 5 tygodni w chłodne miejsce, by ciasto dojrzało.

26 komentarzy:

  1. U mnie też dziś Stollen inspirowany tym przepisem.. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inspirowane Smakiem, jest pyszne prawda? Pozdrawiam

      Usuń
  2. Cudowny!
    Uwielbiam międzynarodowe akcenty w kuchni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amber, ja też zdecydowanie, wtedy jakby lepiej smakuje :) Pozdrawiam

      Usuń
  3. dla mnie bomba! uwielbiam marcepan, a to ciacho jest nim tak obficie nadziane! po prostu pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, to ciasto jest bardzo napakowane i to nie tylko marcepanem, polecam jednak :)

      Usuń
  4. Kamila,

    świetny przepis! Dotychczas Stollen kupowałam w sklepie, ale teraz mogę go zrobić samodzielnie w domu. Bardzo lubię to ciasto i mimo, że jest bardzo słodkie, to niesamowicie kojarzy mi się ze świętami.

    Pozdrawiam serdecznie,
    E.

    P.S. Pięknie Ci się udało!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edith, dziękuję za miłe słowa. Przyznam szczerze, że ja jadłam je pierwszy raz i wiem, że nie ostatni, kupne jakoś nigdy mnie nie zachęcało. Pozdrawiam

      Usuń
  5. Ty Zdolniaro! :) Brawo! Wyglada cudnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. szykują się wspaniałe święta.. taki stollen! pyszny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karmelitka, pyszne będą na pewno i w pupę pójdą :)

      Usuń
  7. Jejku, musi być super! Nigdy jeszcze nie jadłam stollen.
    Myślę o tym ,czy nie zrobić, ale pewnie nie wystarczy mi czasu.
    Cudownie wygląda u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majana, bardzo polecam to ciasto, u mnie pierwszy raz i zakochana jestem w nim :) Pozdrawiam

      Usuń
  8. ale smacznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jagienka, pyszne też jest bardzo :) Pozdrawiam

      Usuń
  9. Wygląda fantastycznie. Maks gwiazdkowej rozpusty i słodyczy. Za to właśnie lubię Święta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katarzynka, zgadzam się, wszystko to w jednym kawałku ciasta :) Pozdrawiam

      Usuń
  10. Wygląda przepysznie:) Uwielbiam to ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Antina, ja już teraz też :) Pozdrawiam

      Usuń
  11. Nie trzeba nic więcej pisać - po prostu cudowny!:)

    OdpowiedzUsuń
  12. interesujace ciasto. patrząc na składniki musi być znakomite

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kas, bardzo polecam, jest znakomite! Pychotka!

      Usuń
  13. Kamilko, widzę, że i Tobie posmakowało od razu:) później będzie jeszcze lepsze:) Ja w ostatnie święta wręcz się do niego "przyssałam", inne słodkości dla mnie nie istniały...
    ładnie Ci wyszedł:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewelajna, dziękuję za przepis, ciasto jest fenomenalne! To będzie mój numer jeden na świątecznym stole. Odkrojone, bo bardzo trudno się jemu oprzeć :) Pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect