codzienność

wtorek, 2 kwietnia 2013

staropolska zupa chrzanowa



Płacze chrzan na salaterce,
Aż się wszystkim kraje serce.
"Panie chrzanie,
Niech pan przestanie!"
(...) A chrzan na to: "Wolne żarty,
Płaczę tak, bo jestem tarty,
Lecz mi nie żal tego stanu,
A łzy wasze są do chrzanu!" 
Jan Brzechwa 
Chrzan 

Korzeń chrzanu jest naturalnym źródłem witamin, kwasu foliowego i flawonoidów, przejawia działanie grzybobójcze, bakteriobójcze i wykrztuśne. Chrzan zgodnie z tradycyjną symboliką wielkanocnych potraw, symbolizuje krzepę i siłę fizyczną. Chrzan warto wykorzystać by ugotować pyszną i bardzo łatwą w przygotowaniu zupę. Wystarczy ugotować na wywarze z warzyw białą kiełbasę z dodatkiem różnych pieczonych mięs i wędzonek, a na samym końcu dodać tarty chrzan, który nadaje zupie intensywnego i wyrazistego smaku. Wielkanocna staropolska zupa chrzanowa ugotowana z przepisu Hanny Szymanderskiej.


500 g białej kiełbasy
200 g wędzonki  
100 g pieczonych mięs
1 cebula 
3 ząbki czosnku
1 liść laurowy 
5 ziaren ziela angielskiego
5 ziaren pieprzu
1500 ml wywaru z warzyw
150 g chrzanu 
sok z cytryny
2 żółtka
1 szklanka śmietany 
sól
4 jajka na twardo 

Do garnka włożyć białą kiełbasę, wędzonkę, ziele, pieprz, liść laurowy, obraną cebulę i ząbki czosnku, zalać wywarem i doprowadzić do wrzenia, po czym gotować na niewielkim ogniu około 20 minut, przecedzić przez sito. W garnku dokładnie rozkłócić śmietanę z żółtkami, powoli wlewać, stale mieszając gorący przecedzony wywar, mocno podgrzać, dodać starty chrzan skropiony sokiem z cytryny, dokładnie wymieszać, doprawić do smaku solą. Pokroić drobno pieczyste, ugotowaną białą kiełbasę i wędzonkę, włożyć do zupy. Zupę lekko podgrzać i podawać z ćwiartkami jajek na twardo. 

9 komentarzy:

  1. Świetna zupa! Sycąca, pyszna, świąteczna.:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe zupa :) lubię takie!
    Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  3. Z chrzanem uwielbiam, do żurku też dodaję zawsze chrzan:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja właśnie żurek z chrzanem zjadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię wszystko co z chrzanem!
    Tarłaś go? ;) Ja bym się chyba nie odważyła ;))

    OdpowiedzUsuń
  6. ja w tym roku nawet do świątecznego żurku dodałam gratisową łyżeczkę chrzanu, więc taka zupka to dla mnie świetna propozycja:)

    OdpowiedzUsuń
  7. pyszna zupka, oj pyszna!

    OdpowiedzUsuń
  8. moja ulubiona! robię ją bardzo często, niemal jak pomidorówkę :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect