codzienność

niedziela, 12 czerwca 2011

tarta Tatin z morelami


Tarta Tatin, według źródła, to rodzaj francuskiej tarty, której nadzienie stanowią jabłka. Tarta powstała w 1898 roku w Lamotte - Beuvron. Za jej twórczynię uważa się Stéphanie Tatin, która wraz z siostrą Caroline prowadziła hotel i restaurację, istniejącą do dziś. Pewnego razu, przygotowując zwykłą tartę z jabłkami, najpierw wyłożyła formę jabłkami, a dopiero potem przykryła je ciastem. Efekt okazał się zaskakujący, zwłaszcza że Stéphanie tartę podała na gorąco. Tarta szybko stała się popisowym daniem Hotelu Tatin, a przepis rozprzestrzenił się po całym regionie Sologne. Swoją międzynarodową sławę zawdzięcza prawdopodobnie Louisowi Vaudable, restauratorowi z Paryża, który spróbował tarty podczas swojego pobytu w Lamotte  - Beuvron, a następnie dodał ją do menu prowadzonej przez siebie restauracji Maxim's. Mieszkańcy Lamotte - Beuvron założyli stowarzyszenie La Confrérie des Lichonneux de Tarte Tatin, które ma promować i bronić prawdziwej tarty Tatin. Jego członkowie noszą specjalne stroje, podobne do tych, które dawniej odświętnie noszono na wsiach, niebieskie bluzy, czerwone chusty i czarne kapelusze. Co roku organizowane jest święto i targ, podczas których można dokonać degustacji tarty. Przepis na moją tarta Tatin z morelami mam z książki  "Kuchnia francuska", wydanego przez Rzeczpospolitą.

175 g mąki tortowej
55 g cukru pudru
90 g masła
1 żółtko
1 łyżka wody
szczypta soli

Wszystkie składniki na kruche ciasto posiekać i zagnieść formując w kulę. Zostawić w lodówce na około godzinę. Schłodzone rozwałkować pomiędzy dwoma arkuszami pergaminu, aby uzyskać okrąg większy od średnicy formy. Zdjąć  górny papier. 

800 g moreli
90 g masła
110 g brązowego cukru
160 ml śmietany

Morele umyć, przekroić na pół, odpestkować. Na patelni rozpuścić masło i brązowy cukier. Dodać śmietanę i mieszać, aż cukier się rozpuści. Zagotować, dodać morele i dusić do miękkości. Piekarnik nastawić na 200º C. W okrągłej formie ułożyć morele zaokrągloną stroną do spodu. Skarmelizowany płyn z patelni wlać na morele, na to ułożyć ciasto. Zdjąć drugi arkusz papieru. Dobrze przylepić ciasto pomiędzy morele a brzeg formy. Piec bez przykrycia w piekarniku przez około 25 minut, aż ciasto się zrumieni. Tartę ostudzić. 

10 komentarzy:

  1. mm,pyszna musi byc:)
    kiedyś robiłam podobną, z dodatkiem rozmarynu i powiem ze wyszła dość dobra :)
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Asia, powiem tylko, że zniknęła w tempie ekspresowym. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. A widze, ze przekrecilas ja owocami do gory... zastanawiam sie czy tak sie ja podaje, czy to tak przypadkowo?

    OdpowiedzUsuń
  4. Katie, ekspertem nie jestem, ale zawsze podawano mi owocami do góry, więc może tak. A jak owoce będą na dole, to myślę, tak samo będzie smakować :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie Ci wyszła! Nigdy nie robiłam, a miałam zawsze chęć na tę z jabłkami. Moze w sezonie jabłkowym zrobię?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Majana, dziękuję. Tak się napaliłam, że będzie u mnie i z jabłkami, z gruszkami... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Z morelami jeszcze nie jedliśmy, fajna!

    OdpowiedzUsuń
  8. Just-great-food, z morelami wyborna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Tu-tusia, dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za wizytę na moim blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Snow-Falling-Effect